Over merchandise en merchandising

Hoe we op maat gemaakte bedrijfskleding ontwerpen

 

“Hoe gaat dat nu eigenlijk precies in zijn werk, kleding ontwerpen?” Een vraag die me zeer regelmatig gesteld wordt sinds ik begin 2014 bij Merchandise.nl begonnen ben als grafisch ontwerper.

Maar ook een vraag die niet zo heel makkelijk in een paar zinnen te beantwoorden is, er zit namelijk zoveel verschil in de manier waarmee ik het ontwerp van kleding aanpak.

Is het bedoeld als merchandise voor fans van een band of artiest? Is het kleding voor de crew van een evenement? En wat voor evenement dan? Is het bedrijfskleding? En wat voor bedrijf is het dan, waarvoor dient de kleding?

Enfin, vragen genoeg dus. Om mijn eerste blogpost niet al te ingewikkeld te maken wil ik me nu focussen op de vraag die misschien wel het meest gesteld wordt: Op maat gemaakte bedrijfskleding, hoe ontwerp je dat?

Beginnen… bij het begin

Eén enorm groot voordeel van volledig op maat gemaakte bedrijfskleding (ook wel “custom made” genoemd) ten opzichte van “standaard” bedrijfskleding: alles kan precies zoals je het zelf wilt, je kunt het zo gek niet verzinnen.

Dat kan echter ook weer een valkuil zijn: iets doen “gewoon omdat het kan”, kan uiteindelijk verkeerd uitpakken omdat het in de praktijk bijvoorbeeld helemaal niet fijn zit, of omdat een beoogd ontwerp er in de praktijk helemaal niet zo mooi uit komt te zien omdat de kleding toch anders valt.

In eerste instantie gaan we dus samen met onze klant inventariseren: “waarvoor dient de kleding?” Zodat we daar de kwaliteit, de soort stof, de rekbaarheid enzovoorts op aan kunnen passen.

Er zit natuurlijk nogal wat verschil in het gebruik van een t-shirt van iemand die in de winkel staat ten op zichte van iemand die bijvoorbeeld als steigerbouwer aan het werk is.

Daarnaast is het belangrijk om te weten welke artikelen er nodig zijn. Gaat het enkel om een shirt, of moeten er ook jassen, broeken, petten of andere aanverwante artikelen zoals sloven of stropdassen gemaakt worden?

Het liefst ontwerpen we natuurlijk de volledige kledinglijn geheel in dezelfde stijl, zodat alles perfect bij elkaar past.

Vanzelfsprekend bepalen we samen met onze klant hoeveel stuks er geproduceerd gaan worden en -heel belangrijk- in welke maatverdelingen, want de verschillende artikelen moeten per werknemer en per maat wel goed op elkaar aansluiten, en comfortabel zitten.

Wensen en eisen afstemmen

Tijdens de inventarisatie bespreken we ook de wensen en eisen voor het ontwerp. Meestal zit ik zelf al behoorlijk vol met ideeën, en die kunnen we dan op een goede manier op elkaar afstemmen. Zo kan het natuurlijk zijn dat er al een huisstijl is waar rekening mee gehouden moet worden, en in hoeverre kan en mag daar van afgeweken worden?

Een huisstijl verwerken in een gedrukte folder is heel anders dan op een sweater bijvoorbeeld, waar we rekening moeten houden met de vorm van het lichaam en met naden en vouwen van het kledingstuk.

Kleur bekennen

Maar ook de kleur is heel belangrijk, zo maakte ik in de praktijk mee: voor een klant had ik een aantal schetsen gemaakt voor een volledige bedrijfskledinglijn van t-shirts, sweaters, jassen en broeken en daar had ik voornamelijk de kleur geel gebruikt, de kleur van de huisstijl.

Maar wat bleek nadat ze de ontwerpideeën aan de medewerkers hadden voorgelegd: er zat veel te veel geel in de kleding, en dat trekt bijen en wespen aan. De medewerkers van het bedrijf werken veel buiten en hadden in het verleden al veel last gehad van bijen en wespen, omdat de overdadige aanwezigheid van de kleur geel deze beestjes aantrok, niet fijn dus!

Met deze informatie heb ik de ontwerpen toen zo aangepast, dat het geel nog wel duidelijk en herkenbaar genoeg aanwezig was, maar zonder de aantrekkingskracht voor wespen en bijen.


Dankzij waardevolle informatie van de klant konden we het ontwerp voor de bedrijfskleding aanpassen. Pech voor de wespen!

Kleur is daarnaast ook allesbepalend voor de “sfeer” van de kleding. In de werkkleding voor een serveerster van een pannenkoekenrestaurant gericht op kinderen zullen we sneller vrolijke, heldere motieven en kleuren als oranje en rood gebruiken dan voor een werknemer van een chique sterrenrestaurant, daar zijn antraciet, donkerblauw of wit waarschijnlijk weer beter op zijn plaats.

Van schets tot kleding

Voor elk artikel binnen de bedrijfskledinglijn maken we twee verschillende varianten op, die we bij elke stap met de klant bespreken. Ik begin altijd met een ruwe schets, om de basis en kleurstellingen van het ontwerp te bepalen. Hierna werk ik de schetsen “foto-realistisch” uit zodat de klant precies ziet hoe zijn of haar ontwerp eruit komt te zijn en krijgt er direct een gevoel bij, veel meer dan bij een platte drukproef. Ook verwerk ik hierin direct de extra details zoals een op maat gemaakte ritssluiting, necktaping of een motief.

 verschil2
Het verschil tussen een platte drukproef (links) en een foto-realistisch ontwerp.

Als er naar aanleiding van de ontwerpen nog opmerkingen of aanpassingen komen, passen we dit direct binnen de foto-realistische ontwerpen aan. Als uiteindelijk alles is goedgekeurd maken we de technische tekeningen voor de kledingstukken op en laten we een “sample” van de artikelen produceren. Er wordt van elk ontworpen artikel al daadwerkelijk een “echte” gemaakt.

Superfijn, want nu kan onze klant direct alle artikelen al aanpassen, voelen en bekijken of het allemaal is geworden zoals hij of zij voor ogen heeft. Er kunnen ook nog gewoon dingen aangepast worden aan de sample als men dat zou willen.

Van schets naar foto-realistisch ontwerp naar technische tekening.

Hierna gaat de definitieve productie van start en is alles na zo’n 10 weken gereed. Mijn collega’s doen nog een laatste quality check waarna de producten verzonden worden.

Zoals je hebt kunnen lezen komt er nogal wat kijken bij het ontwerpen van bedrijfskleding, en er zijn ongetwijfeld nog zaken die ik hier nog niet heb kunnen bespreken, maar mocht je vragen hebben dan stuur gerust een mailtje naar info@merchandise.nl of bel ons op +31 497 645 101.

Hoe het ontwerpen van merchandise voor bands, artiesten en festivals gaat is ook een veelgestelde vraag, daar kom ik de volgende keer op terug!

Deze post is geschreven door

Ik werk sinds begin 2014 bij Merchandise.nl als Lead Designer. Ik realiseer de concepten en ontwerpen voor verschillende soorten campagnes, kleding(lijnen), logo's en huisstijlen, drukwerk, websites, merchandise van bands, artiesten en festivals en maak ontwerpen voor op maat gemaakte bedrijfskleding en custom made artikelen.

Ik schreef al 18 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.