Over merchandise en merchandising

#Stage – Hoe zorg je dat mensen jouw enquête invullen?

 

Waarom vul jij een enquête in?


Online enquêtes. Bij mij begint het al te kriebelen als ik de woorden hoor. Hoe vaak ik al wel niet gevraagd ben om even een enquête in te vullen. Het duurt echt maar 2 minuutjes zeggen ze er dan nog altijd vrolijk bij. Nou , dat laatste is sowieso een leugen. Het duurt altijd langer, maar enfin.

Het probleem wil dat ik voor mijn onderzoek voor Merchandise.nl zelf een enquête wil afnemen bij mijn te onderzoeken doelgroep. Want ja, het is toch wel een hele makkelijke, efficiënte en snelle manier om achter beweegredenen van deze groep te komen. Een maar is dan wel dat de juiste mensen jouw enquête op een serieuze manier moeten invullen.

Wat vind jij?

Wat maakt een enquête nou dat hij goed is? Lekker kort, of misschien wordt het wel fijn gevonden als er ruimte is om meer toelichting te kunnen geven op je antwoord. Ik zelf vul ze, zoals je misschien al wel hebt gemerkt aan mijn intonatie, eigenlijk nooit in. Waarom niet? Weet ik niet. Ik betrap mijzelf er heel soms op dat ik er eentje invul puur en alleen om dat er iets heel vets te winnen valt. Zo’n gierige Nederlander ben ik dan ook wel weer.

Wat kun je er aan doen?

Elke enquête begint wel met vul deze enquête in en win of vul deze enquête in en maak kans op fantastische prijzen. Ik geloof niet dat dat de enige manier is om ervoor te zorgen dat mensen jouw vragen willen beantwoorden. Er moeten wel meer factoren zijn die een rol spelen.

Hoe kun je nou als bedrijf ervoor zorgen dat jouw enquête niet verdwijnt tussen de grote bulk van online onderzoeken die er dagelijks voorbij komt? Er moet vast wel iets zijn behalve prijzen weggeven zodat mensen hem invullen. Waarom vul jij die desbetreffende enquête in? Waarom gaat hij wel of juist niet rechtsreeks in het mooie prullenbak icoontje?

Hoe verstuur ik zoiets?

Hoe verspreid je op de beste manier een enquête? Ik heb duizenden e-mailadressen verzameld van personen uit mijn te onderzoeken doelgroep, om er daarna achter te komen dat ik ze niet kan gebruiken; per slot van rekening is ongevraagd mailen simpelweg spam en verboden, dus dat kunnen we niet gaan doen…

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Wat is dan de beste manier om een enquete te verspreiden? Handige tips hoe ik dit probleemstuk kan aanpakken zijn zeer welkom!

Ik ben heel benieuwd naar jouw redenen om een enquête in te vullen, als je dat al doet! (Tips, antwoorden en andere reacties kun je hieronder posten)

Marnix van Kruijsdijk

Deze post is geschreven door

Stagiair bij Merchandise.nl van september 2012 tot eind januari 2013 - 3de jaars commerciële economie student aan de Avans Hogeschool te Breda

Ik schreef al 13 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Geen reacties op “#Stage – Hoe zorg je dat mensen jouw enquête invullen?”

  1. Bram says:

    Hoi Marnix,
    Ligt een beetje aan je doelgroep?

    Ik zelf heb voor mijn stageopdracht een enquête verspreid via LinkedIn omdat hier veel ondernemers zitten, des tijds gewoon een aantal berichten geplaatst in verschillende groepen met daarin een linkje naar de doelgroep.

    Kwam bij mij een aardige response uit.

    Cheers

  2. Chuck Sterk says:

    Enquêtes hebben een imago dat er nooit wat met alle data gedaan wordt, dus zul je duidelijk moeten maken dat er met deze input wél wat gedaan wordt. Door bijvoorbeeld duidelijk te maken welke veranderingen zijn doorgevoerd nav de resultaten van de vorige enquete.

    Hoe groot wil je je groep proefpersonen hebben? Ik denk dat persoonlijke aandacht namelijk een boel kan doen. Zorg voor betrokkenheid en benader mensen persoonlijk. Dan kun je namelijk ook ingaan op hun antwoorden en zijn ze niet belemmerd in toch nooit kloppende antwoorden. Dat maakt het voor jou heel bewerkelijk en lastig meetbaar, maar zo verkrijg je wél data die meer waard is.