Over merchandise en merchandising

Branding, imago en merchandise: wat heeft het met elkaar te maken?

 

Branding en imago zijn onlosmakelijk met merchandise en promotie verbonden. Maar wat betekenen deze begrippen nou precies? En wat heeft het met merchandise en promotie te maken? Nou, eigenlijk alles.
Er was eens…

Corporate branding was pakweg 40 jaar geleden amper een begrip. Bedrijven, organisaties en merken richtten zich toen volledig op datgene wat ze te bieden hadden: hun product. Dit noemen we ook wel ‘product branding’. Dit is een marktstrategie waarbij de producten centraal staan, in plaats van dat de naam of het merk van het bedrijf op de voorgrond staat. ‘Product branding’ wordt ook wel ‘het oude marketing’ genoemd, gewoonweg omdat dat nu niet meer zo goed werkt als vroeger.
De interesse en houding van de hedendaagse consument is namelijk veranderd.

Branding, imago en merchandise: informatie-overvloed

Dankzij de overvloed aan makkelijk te bereiken informatie zijn we beter op de hoogte van wat er in de wereld gebeurd en uit welke producten en diensten we kunnen kiezen. Slechts één muisklik en we weten dat Nieuw-Zeeland de grootste boterexporteur van de wereld is (Nu.nl, 2017). Lekker boeiend.

Die informatie-overvloed en de zee aan keuzes komen allemaal bij ons binnen via nieuwsapps, social media, radio, tv, noem maar op. Bovendien hebben we de aanbieders van een product of dienst voor het kiezen. Als je van stevige metal houdt, zijn er honderden bands en artiesten waar je naar zou kunnen luisteren. Hierdoor worden we als consument gedwongen om steeds bewustere en persoonlijke keuzes te maken in producten en diensten. Daarom is het zo belangrijk om onderscheidend, herkenbaar en on-top-of-mind te zijn bij de consument.

De meest succesvolle artiesten, muziek campagnes en merken zijn degenen die er bovenuit springen en bij ons blijven hangen, om de juiste redenen. Het gaat om het totaalpakket, en het product is daar een belangrijk onderdeel van. Daarom kiezen veel artiesten er bijvoorbeeld voor om hun merch als eigen kledinglijn te verkopen. Alle producten worden op maat naar eigen wens vormgegeven en gemaakt. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat het product nog beter aansluit op je merk en geef je een extra persoonlijke en emotionele waarde aan het product.

“Een band is geen band, een band is een merk”. Hetzelfde geldt voor artiesten, bedrijven en organisaties, je brand staat centraal. In dit Engelstalig artikel kun je enkele voorbeelden vinden van artiesten die dit principe op verschillende manieren goed toepassen”

Branding, imago en merchandise: waarom belangrijk?

Het is een prioriteit geworden om te investeren in een bedrijf of organisatie als merk en de waarden, ambities en eigenschappen die daarbij horen. Het product dat wordt aangeboden is er ter ondersteuning van het merk. Het draait om het imago dat je hebt, het gevoel dat consumenten en muziekliefhebbers hebben bij het horen van jouw bandnaam of het zien van het logo van jouw bedrijf. Het is de uitdaging om klanten emotioneel te binden aan je merk, want daar valt wat te halen.

Een goede toepassing van branding en imago is voor elke vorm van bedrijf, onderneming of merk dus van groot belang. En laten merchandise en promotiemiddelen nou net twee hele goede en zeer doeltreffende middelen zijn om je corporate brand en imago te versterken. Hoe dan? Dat lees je in een gloednieuwe blog.


Nog even op een rijtje:

  1. “Een band is geen band, een band is een merk”, dit geldt voor elke vorm van bedrijf en/of organisatie.
  2. Het product dan een bedrijf te bieden heeft is er ter ondersteuning van het merk.

 Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II
  12. Je doelgroep kennen en bepalen, waarom is dat zo belangrijk?
  13. Assortiment: unieke merchandise producten en relatiegeschenken
  14. Branding, imago en merchandise: wat heeft het met elkaar te maken?
  15. Merchandise en promotiemateriaal: waarom is branding belangrijk?

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 - derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij:

Reacties zijn gesloten.