Haal meer uit je festivalmerchandise
door Coen Floren
In dit blog ga ik je uitleggen waarom je toch écht een keer met ons om de tafel zou moeten gaan als je een festival organiseert. Al overtuigd dat je daar een goede zet aan doet? Mail dan met info@merchandise.nl of bel 0497 645 101 om direct een afspraak te maken.
In 2019 zijn er zo’n 1100 festivals in Nederland met een kleine 20 miljoen bezoekers. Al sinds 2003 zijn wij leverancier van een groot aantal van deze festivals, zo hebben we al een fijne samenwerking met Paaspop, Pinkpop, Graspop Metal Meeting, We Are Electric, Roadburn, Wooh Hah!, Dynamo Metal Fest en nog veel meer.
Wij willen dat jij meer rendement uit je evenement haalt. Of dat nu is doordat je bij ons maar 1 contactpersoon hebt die alles voor je regelt (van toegangsbandjes tot crewshirts) of dat je veel meer merch verkoopt dankzij onze ideeën.
Merchandise.nl heeft zich weten te specialiseren in alles wat een festival nodig heeft qua merchandising en gerelateerde producten. Een beetje festival kan natuurlijk niet zonder crewshirts, lanyards, parkeerstickers, polsbandjes, consumptiemunten (eco!), spandoeken, eco-drinkbekers en ga zo maar door. Zo zijn we een echte one-stop shop geworden die daadwerkelijk van toegevoegde waarde kan zijn en een verschil kan maken.
Tijdelijke actie! Ontdek onze mogelijkheden
Graag laten we zien wat we kunnen en bieden we je een gratis fotorealistisch ontwerpvoorstel (ter waarde van €200) bij de aanvraag van 3 of meer artikelen. Waarom? Lees hieronder verder en krijg nieuwe inzichten, ideeën voor verrassende ontwerpen en unieke producten. Wij kunnen vrijwel alles leveren en onze designers laten je graag meerdere mogelijkheden zien om er het meeste uit te halen.
Versterk je merk
Met het verkopen van festivalmerchandise bied je de bezoeker een aandenken aan je evenement. Daarnaast kan er een behoorlijke winst mee gemaakt worden, zowel in geld als in gratis reclame doordat je bezoekers er het hele jaar door mee rond zullen lopen. Een merchandise stand zul je meestal toch moeten voorzien voor de artiesten op je festival, dus daar kun je meteen ook je eigen festivalmerchandise verkopen.
Met merchandising in de juiste stijl en van topkwaliteit kun je de beleving van je evenement versterken. Een gepaste uitstraling draagt natuurlijk bij aan de indruk die bezoekers hebben in de voorbereiding, tijdens, en ook na je evenement.
Vertaal je merk
De meeste festivals waarvoor wij werken hebben al een eigen logo en huisstijl. Onze ontwerpers kunnen dit vertalen in merchandising die aansluit op het imago dat je wilt uitstralen. Ieder festival is anders en bedient een andere doelgroep. Allemaal zijn het dus unieke evenementen die vragen om merchandise in een andere stijl / een ander soort producten. Je merchandise kan je volledig laten aansluiten op je doelgroep zodat het in de smaak valt bij je bezoekers. Kortom, het bieden van de juiste merchandise, giveaways, maar ook aankleding versterkt de uitstraling van een evenement.
In overleg kunnen we een volledige merchandise lijn ontwerpen waaruit je de beste opties kunt kiezen die volgens jou het beste bij je evenement en bezoekers aansluiten. Het is onze bedoeling dat je er als festivalorganisatie het meeste uit kunt halen. De mogelijkheden zijn uiteenlopend van bijvoorbeeld reguliere T-shirts tot volledig custom made artikelen, tot meubilair voor VIP- en backstageruimtes. Wij bieden een uiteenlopend assortiment waardoor er voor ieder budget gepaste producten te verzinnen zijn. Met het maken van passende merchandise willen we er voor zorgen dat jij meer rendement uit je evenement haalt.
Verantwoord
In het huidige festivallandschap is er meer en meer vraag naar milieuvriendelijke producten. Natuurlijk kunnen wij ook hierin voorzien met bijvoorbeeld ecologische consumptiemunten, maar ook bijvoorbeeld bio en fairtrade T-shirts. Deze personaliseerbare eco-tokens zijn gemaakt uit een bioplastic gebaseerd op zetmeel. Hierdoor zijn ze volledig biologisch afbreekbaar wanneer ze in de natuur belanden.
Meer recentelijk hebben we ook herbruikbare drinkbekers aan ons assortiment toegevoegd. Natuurlijk kunnen deze worden bedrukt met je logo zodat ze aansluiten bij de huisstijl van je evenement. Hardcups kunnen tijdens het evenement meerdere keren worden gebruikt en worden door de bezoekers niet zomaar weggegooid. Na afloop van het evenement kunnen bezoekers de bekers mee naar huis nemen, of je kunt ze natuurlijk weer inzamelen en recyclen.
Met deze verantwoorde producten laat je aan bezoekers zien dat je voldoet aan de huidige standaard, wat ook niet geheel onbelangrijk is voor de branding van je festival.
Planning is alles
Onze voorkeur heeft het altijd om op tijd te beginnen met de merchandise van je evenement zodat er goed over wordt nagedacht en we daadwerkelijk bijzondere producten kunnen produceren. Het creëren van unieke producten kost over het algemeen meer tijd van standaard producten. Wanneer je de levertijd van sommige producten bekijkt zou het goed zijn om een half jaar van tevoren samen te zitten zodat we een planning kunnen maken. Graag verwijs ik je hiervoor naar de infographic die we over de standaard levertijd van producten hebben gemaakt. Daarnaast heb je als festivalorganisator in de laatste weken voor je evenement meestal andere prioriteiten dan de merchandising waardoor dit in veel gevallen een beetje een ondergeschoven kindje wordt.
Full-service merchandising services
Maar dan heb je merchandise, en dan denk je, wat nu? Ik heb hier toch helemaal geen tijd voor tijdens mijn evenement? Naast het produceren van de merchandise, kunnen we de merchandise ook verkopen tijdens het evenement. Zowel van jezelf, maar ook van de artiesten op je festival.
En wat nou als ik te veel bestel? We hebben hier enkele oplossingen voor. Allereerst raden we aan om bij het ontwerpen van je merchandise na te denken over ‘jaarloze’ items die bij volgende edities van je festival ook weer verkocht kunnen worden. Ook kunnen we na afloop van je festival de eventueel overgebleven merchandise verkopen via je eigen festival-webshop op ons full service e-commerce platform MerchPlanet.com. Mochten er dan nog steeds artikelen overblijven met de line-up van een bepaalde editie er op, dan kunnen deze bijvoorbeeld aan de vrijwilligers worden gegeven. Zo geef je ze een extra blijk van waardering.
Neem contact op
Hopelijk heb ik je kunnen overtuigen waarom je als festivalorganisator toch écht een keer met ons om de tafel zou moeten gaan. Maak nu een afspraak om er achter te komen hoe wij jou kunnen helpen meer rendement uit je evenement te halen. Stuur een mailtje naar info@merchandise.nl of bel +31 (0)497 645 101.