Over merchandise en merchandising

Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn

 

Best lastig, van tevoren een passend en realistisch budget opstellen. Waar is je budget van afhankelijk? En wat kun je doen om je budget te verruimen?

Afbeelding door MoiCitoyen, Pixabay

De kwaliteit, oplage, soort druktechniek, het aantal kleuren van je design. Spoedbestelling of niet, eigen ontwerp of (door ons) laten ontwerpen. Allemaal zaken die invloed hebben op de kosten van je bestelling en dus ook op je budget. We hebben al besproken hoe je extra kosten kunt vermijden door op tijd te beginnen en rekening te houden met de levertijd van je bestelling. We gaan nu nog een paar factoren bespreken die je zullen helpen om je budget realistisch en binnen je wensen op te stellen.

Een budget opstellen: weet wat je ermee kan

Het is mogelijk om door middel van je design te besparen op je uitgaven. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je (of je ontwerper) minder kleuren gebruikt in het design. Het is nu eenmaal voordeliger om kleding in 1 kleur te laten drukken dan in 5 kleuren.

Bovendien kun je hetzelfde design voor meerdere artikelen gebruiken en zodoende besparen op de drukkosten. Daarnaast is een full-colour design wat gebruikt wordt voor een grotere oplage een stuk voordeliger dan een kleine oplage. Lees in deze blog aanvullende info over zeefdrukken op t-shirts.

Helaas kunnen we eenzelfde design op t-shirts en totebags niet combineren, omdat die precies andersom bedrukt worden. Maar t-shirts en hoodies of polo’s zijn goed te combineren.

Het soort artikel dat je kiest heeft ook invloed op je budget. De kwaliteit van het textiel bijvoorbeeld. Een veelgebruikt t-shirt in de context van merchandising is de Gildan 5000, qua prijs-kwaliteit verhouding een uitstekende keuze. Bovendien kun je ook kiezen uit duurzaam en organisch textiel, wellicht interessant in het kader van een custom made kledinglijn of bedrijfskleding. Of gewoon voor je merchlijn.

Foto door Steve Buissinne, Pixabay

 

Een goede financiële voorbereiding is ook belangrijk voor de oplage. Helemaal als het gaat om custom made producten, aangezien de kosten per product bij custom made hoger liggen dan standaard. Het is jammer als je maar 25 caps kunt bestellen omdat het budget van tevoren niet goed is opgesteld. Terwijl een oplage van 100 stuks meteen een stuk voordeliger is en beter past bij je wensen. Een vrijblijvend gesprek is het moment om je op dit soort gebieden goed te laten informeren.

Mogelijkheden om je budget te verruimen

Waar je rekening mee kunt houden is dat de meeste mensen om je heen waarschijnlijk een item van je merchlijn of kledinglijn willen hebben. Vrienden, familie of collega’s. Eventueel kun je die tegen een gereduceerde prijs vooraf laten bestellen. Zo heb je net wat meer geld in het laatje om een voordeligere staffel te bestellen, of om nog een extra kleur toe te voegen aan je design.

Of biedt een package deal aan. Op deze manier verkoop je in één keer meerdere producten en komt er met één bestelling meer geld binnen. Hier kun je rekening mee houden bij de oplage, je kunt meteen een voordeligere staffel bestellen wat geld per product bespaart.

Creëer zo mogelijkheden voor jezelf om je budget te verruimen en om een voordelige bestelling te plaatsen.


Nog even op een rijtje:

  • Weet wat je budget is en wat je daar wel of juist niet mee kunt doen;
  • Gebruik hetzelfde design voor meerdere artikelen en bespaar op de drukkosten;
  • Een grotere oplage kan uiteindelijk voordeliger zijn dan een kleinere oplage, laat je hierover adviseren.

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 - derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: