“Doe wat je wil dag” bij Merchandise.nl
door Richard
Vandaag is het bij ons op kantoor “Doe wat je wil dag”. Iedereen, met uitzondering van Sharon en ik (want 1: wij kunnen altijd doen wat we willen, en 2: de telefoon moet ook opgenomen worden) mag vandaag zijn of haar tijd besteden aan ‘vrije’ ideeí«n, met als enige regel dat ze natuurlijk nuttig moeten zijn voor ons bedrijf.
Vanmiddag rond 4 uur gaan we de resultaten bespreken onder het genot van een goudgele kouwe rakker (een biertje dus), en evalueren wat iedereen er nu van gevonden heeft.
Hoe we op dit idee komen?
Nou, dat is eigenlijk simpel; het is één van de bedrijfsfilosofieí«n van Google, waar van iedereen verlangd wordt om 20% van hun tijd te besteden aan ‘andere dingen dan hun normale werk’. Wij willen dit eigenlijk ook letterlijk zo doen, maar in de praktijk blijkt dat we altijd te druk zijn met ons normale werk, en vandaar dat we het nu maar op deze manier proberen (eigenlijk dus na het zien van onderstaand filmpje over het boek Drive van Dan Pink, waar de “doe wat je wil dag” letterlijk in omschreven wordt).
Mijn persoonlijke ervaringen tellen ook mee.
Ik heb zelf nogal een ‘bewogen’ carrií¨re gehad voor Sharon en ik dit bedrijf begonnen. In die carrií¨re heb ik ooit een goedbetaalde salesfunctie ingeruild om terug op de bouw te gaan werken. Het gevoel wat ik kreeg bij het voltooien van een (door mij gerealiseerd) project woog voor mij veel zwaarder dan een functie met minder uren, een auto van de zaak en een (in verhouding) hoger salaris.
Wanneer heb JIJ je beste ideeí«n?
Nog zo’n mooie. Mijn beste ideeí«n ontstaan meestal in vakanties (Buttonmachine.nl en Heavymetalholidays.com bijvoorbeeld), in de tuin, ’s avonds op de bank, of op andere ‘vrije’ momenten. Vrijwel nooit krijg ik die ‘onder het werken’.
Onze collega’s hebben die ideeí«n ook, maar komen er dus niet aan toe om ze uit te voeren. Hopelijk kunnen we dat op deze manier veranderen.
Kortom; er komt gegarandeerd een vervolg op deze blogpost!