Fedex en de douane; helden van de week.
door Richard
Deze week zijn we erg druk geweest met de CD-presentatie van SQY Rocking Team. We produceren vanalles voor deze heren; emblemen, stickers, shirts, buttons, sweaters, maar ook caps en beanies. Dankzij onze nauwe samenwerking met enkele fabrikanten in het Verre Oosten kunnen wij die al vanaf 100 stuks per model leveren, met gecompliceerde borduringen op de vóór en achterkant.
Meestal hebben we ze ruim op tijd binnen, maar deze keer zijn we een week productietijd kwijtgeraakt aan de 57ste verjaardag van de Volksrepubliek China, waardoor e.e.a. “best krap” geworden was. De petten kwamen namelijk pas vrijdag aan op Eindhoven Airport, terwijl ze ook diezelfde vrijdag geleverd moesten worden.
Het mooiste van alles; de documentatie van de zending was niet compleet, mogelijk dankzij een Chinees die nog niet helemaal uitgefeest was en simpelweg alleen de samplefaktuur meegestuurd had.
Kortom; ik bel rond 11.00 met Fedex, om te vragen hoe het er voor staat, en krijg te horen dat het pakket voor verdere controle bij de douane staat. In principe kun je op dat moment als ontvanger niets meer dan afwachten; een belletje naar 0800-0143 (Belasting/Douane telefoon) leverde niets op. Gelukkig kon ik na lang zoeken via een andere weg wél contact opnemen met de douane (let wel; inmiddels was het al ruim middag, een uur of 2) en nog veel meer gelukkig kreeg ik een welwillende douane-beambte aan de lijn die, mits wij de juiste documenten door wilden faxen, nog zou trachten de zending “even vrij te geven”.
Binnen 10 minuten de juiste documenten doorgefaxt, en toen was het wachten geblazen. “Even vrijgeven” gaat namelijk via een systeem waarbij “even” net zo goed “24 uur” kan zijn. Ondertussen nog enkele telefoontjes met Fedex gepleegd, om te vragen of we nog op een andere manier invloed konden uitoefenen op het verspoedigen van de inklaring, maar we hadden alles al gedaan wat mogelijk was.
De tijd begon meer en meer te dringen, en toen het inmiddels 17.00 geworden was zakte de moed ons in de schoenen. Het leek er op dat we onze klant teleur moesten gaan stellen, geheel tegen onze gewoontes in. Fedex was nog tot 18.30 bereikbaar en toch nog een keer gebeld, maar goed, het antwoord was steeds hetzelfde; “we kunnen helaas niets anders doen dan wachten”.
Om 18.25 uur belde Fedex zelf; de helpdesk ging dicht, maar, één van de medewerkers op vestiging Eindhoven Airport zou zich nog tot 21.30 bekommeren om onze zending. Let wel, die vestiging van Fedex is gewoon om 19.30 gesloten, dus wat een geweldig bericht.
19.35; het verlossende telefoontje… “U kunt uw zending op komen halen”
Fedex en de Douane, bedankt!
Heb ook zoiets gehad in Amersfoort.
Daar waren ze ook TOP,kreeg zelfs nog een bakkie koffie van ze.
En excusses voor het ongemak terwijl het aan de douane lag.
Fedex Amersfoort bedankt jongens
Groeten uit the USA.
Ik heb een probleem met de douane in Amersfoort die een
FedeX envelope voor mijn zuster vasthouden omdat ze invoerrechten moet betalen.
De inhoud: een ring die zij tijdens een bezoek aan mij verloren had en die ik onlangs vond en terug stuurde.
Heb jij een telefoon nummer en mischien een naam van iemand bij de Fedex/douane die ik kan opbellen ?
Vast bedankt.
Gary Young
East Brunswick, NJ 08816, USA
youngskiro@verizon.net