Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
door Tiffany Ramos Silva
‘Waar zie je jezelf over tien jaar?’ Een vraag waar ik persoonlijk kriebelig van wordt. De toekomst staat niet vast, je weet niet wat er wel of niet gaat gebeuren. Maar op het gebied van gelegenheden voor merchandise in de toekomst is het wel degelijk belangrijk om over deze vraag na te denken.
‘Wat zijn de logische next steps?’ Als beginnende band of artiest is het verleidelijk om te snel en te hard van stapel te lopen, wat uiteindelijk tot verkeerde keuzes en verlies zou kunnen leiden. Daarom is het belangrijk om nu al na te denken over de volgende stappen. Je weet immers nooit wanneer het hard gaat lopen of wanneer je doorbreekt.
Gelegenheden voor merchandise in de toekomst
Een voorbeeld van een gelegenheid die verder in de toekomst ligt is een special release show voor een album of EP. Je moet namelijk al best een artiest van formaat zijn om een special edition alleen voor een albumrelease te laten maken. Werk stap voor stap naar dit punt toe door gaandeweg nieuwe items en artikelen toe te voegen aan je assortiment. Je hoeft niet in één keer je webshop vol te knallen met van alles. Bekijk van tevoren welke mogelijkheden in de toekomst liggen en neem hier dan ook de tijd voor.
Het is slim om bij live momenten (ook) andere items aan te bieden dan datgene wat op de webshop te vinden is. Wij mensen zijn erg gevoelig voor exclusiviteit en limited editions, we hebben dan een soort van nu-of-nooit instelling. Dat kan dus een extra trigger voor je fans zijn om dat nieuwe shirt toch ook maar aan te schaffen.
Gelegenheden voor merchandise en promotie nu
Aan de andere kant is het ook slim om te investeren in iets wat langdurig meegaat, zoals een backdrop. Kies voor een tijdloos ontwerp of iets waar je tenminste een heel seizoen mee kunt doen. Een standaard logoshirt in een neutrale kleur of een logopatch zijn ook tijdloze items die lang mee kunnen. Door zo te denken bespaar je nu geld op je budget, wat je later weer kunt gebruiken voor je merch.
Denk na over mogelijkheden in de toekomst
Om een goed beeld te krijgen van de gelegenheden voor merchandise in de toekomst kun je van tevoren al meerdere ideeën en designs wat verder uitwerken. Of specifieke producten met bijbehorend budget voorbereiden die nu nog een stapje te ver liggen, maar waar je over een paar jaar wel gebruik van kunt maken.
Sommige items, zoals op maat gemaakte pins of sieraden, hebben hogere productiekosten of een lagere omloopsnelheid. Dit zijn items die je mogelijk pas in je assortiment opneemt wanneer je een grotere fanbase hebt opgebouwd.
Ga ook nu al langs bedrijven en partners waar je in de toekomst graag mee zou willen samenwerken. Verzamel zoveel mogelijk informatie en laat zien wie je bent en dat je er bent. Zo wordt langzaam duidelijk wat er in de toekomst ligt en waar je precies heen gaat.
Nog even op een rijtje:
- Werk van tevoren meerdere ideeën uit en voeg gaandeweg items toe aan je assortiment;
- Ga voor exclusiviteit, biedt je fans bij live momenten iets anders aan dan in je webshop;
- Investeer juist in artikelen die langdurig meegaan, zoals een backdrop of logoshirt.
Dit waren de blogs over de onderwerpen voorbereiding en planning. Vanaf nu gaan we ons focussen op je budget en het assortiment.
Tot de volgende!
Andere blogs uit deze serie
- Alles wat er te weten valt over merchandise
- Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
- Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
- Levertijd van een custom made kledinglijn
- Custom made producten
- Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
- Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
- Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
- Staffels en inkoop van textiel
- Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
- Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II