Over merchandise en merchandising

Het verschil tussen premiums en giveaways.

 

Tijdens een conversatie met Roy had ik het over premiums en giveaways, waarop Roy tegen me zei: “maar dat is toch hetzelfde?”.

Van de ene kant is dat ook zo; de verzamelnaam voor deze artikelen is “relatiegeschenken“, maar toch zijn er enkele subtiele verschillen.

Over het algemeen gebruiken we de term giveaways namelijk voor artikelen die je simpelweg weggeeft ter promotie. Denk hierbij aan pennen, aanstekers, sleutelhangers en andere niet al te kostbare artikelen. Strooigoed dus, waarbij geen enkele tegenprestatie verwacht wordt. Groot bijkomend voordeel is dat het hier vaak om zaken handelt die vaak van eigenaar wisselen (wie steekt er nu niet een pen of aansteker onbewust in zijn zak?) en je dus relatief goedkoop veel verschillende mensen kunt bereiken.

Een premium zien wij daarentegen als een artikel dat je pas weggeeft als je een tegenprestatie verwacht; de vertegenwoordiger die een offerte gaat bespreken en een sjieke geborduurde pet achterlaat, in de hoop dat de naam van zijn bedrijf daardoor nét iets beter blijft hangen dan dat van de concurrent. Of een liefdadigheidsdiner waarbij alle gasten een mooie hard email pin krijgen als dank voor hun deelname.

Om het verhaal compleet te maken zijn er dan natuurlijk ook nog de (gesponsorde) promotiemiddelen; draagtassen, spandoeken, shirts, (wederom) petten enzovoorts. Kortom, de artikelen die er voornamelijk voor dienen dat anderen je bedrijfsnaam zien.

In het kort:
Giveaways – kleine artikelen die je zomaar weggeeft.
Premiums – iets duurdere items, weg te geven bij een bestelling/offerte.
Promotiemiddelen – zichtbare reclamedragers.

Deze post is geschreven door

Ik ben de oprichter en voormalig eigenaar van Merchandise.nl. Momenteel ondersteun ik de nieuwe eigenaars 1-2 dagen per week om resultaten te boeken op internet en het meest uit hun diverse websites te halenl. Je kunt meer over mijn diensten lezen op mijn eigen website Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en heb ik met vier compagnons de hardste businessclub van Nederland, de Metal BusinessClub!

Ik schreef al 349 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Geen reacties op “Het verschil tussen premiums en giveaways.”

  1. Paul says:

    Ik vraag me af hoe je aan dat “premium” komt. Net als toen met dat OEM. In mijn (IT) wereldje komt premium echt weer eens anders voor. Bijvoorbeeld: Component A is zo verkrijgbaar as-it-is en dan is hetzelfde component ook verkrijgbaar alszijnde Component A premium. Dat wil bij ons dan zeggen dat het een uitvoering is met meer opties of wat extra’s maar het blijft in principe Component A. Zo hebben we ook Deluxe en dergelijke. Ik heb nog niet eerder gehoord van het gebruik van het woord premium voor spullen die je weggeeft. Daar zijn die premiums die hier op de plank liggen wat te duur voor 🙂

    note-to-self: niet eerst reply tikken en dan onderzoek doen:

    1. a prize, bonus, or award given as an inducement, as to purchase products, enter competitions initiated by business interests, etc.
    2. a bonus, gift, or sum additional to price, wages, interest, or the like.

    allebei gelijk 😉

  2. Kasper Katje says:

    En dan gooi ik de term ‘incentive’ er nog even bij 😉

  3. Richard says:

    Incentive past er in dit geval eigenlijk niet bij; deze term is eigenlijk voornamelijk van toepassing op “snoepreisjes” in plaats van “op iets dat wij verkopen” 😉