Over merchandise en merchandising

Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?

 

We maken het regelmatig mee. Een band of artiest wil merchandise bestellen. Samen bespreken we allerlei opties en mogelijkheden totdat we precies weten wat ze willen hebben. Mooi, dan kunnen wij nu aan de slag. ‘Oh trouwens, kan het aanstaande dinsdag af zijn?’

Foto door Wokandapix, Pixabay

Hoelang voor je show of tour moet je eigenlijk je merchandise bestellen? Dat ligt eraan wat je precies wil, er zijn namelijk talloze mogelijkheden waar je uit kunt kiezen. Een standaard cap of toch custom made? Zeefdrukken of borduren? Welke merken en kwaliteiten T-shirts zijn er? De keuze is reuze. Hoe beter je zelf op de hoogte bent van de mogelijkheden, des te sneller het proces in z’n werk gaat.

Levertijd voor standaard producten

Merchandise kan gemaakt worden op basis van standaard producten, standaard op maat of custom made. De reguliere levertijd van standaard producten (waar we ons in dit blog tot beperken) ligt tussen de 2-4 weken vanaf het moment dat de drukproef is goedgekeurd. Dus pas op het moment dat we een definitief akkoord hebben op je complete productie kunnen we echt aan je bestelling beginnen.

Het is dus niet handig als je je leverancier pas een week of een paar dagen van tevoren laat weten wanneer de bestelling binnen moet zijn. Dit kan het verschil maken tussen een normale levering of een spoedlevering. Voor een spoedlevering moeten andere bestellingen en aanvragen uitgesteld worden, en ook aan die bestellingen zijn natuurlijk deadlines gekoppeld. Het proces met bijbehorende stappen moet dus in een korter tijdsbestek gedaan worden (zie de afbeelding hierboven).

Ons ‘record’ is 5 uur tussen bestelling en levering. Maar de levertijd van een spoedbestelling is altijd afhankelijk van de huidige werkdruk en voorraad. Soms zit onze productie simpelweg vol, en dan is er geen ruimte voor een spoedlevering. Bovendien kost een spoedgeval extra geld (koerierskosten e.d.), wat vaak te vermijden valt. Als je ruim op tijd begint tenminste.

Op tijd beginnen met de voorbereidingen

Foto door Uroš Jovicic, Unsplash

Daarnaast geldt: ‘hoe duidelijker je aanvraag, hoe beter wij ermee aan de slag kunnen’. Het is goed om al gewoon met de voorbereiding van je merchandising te beginnen lang voordat je het nodig hebt of voor je daadwerkelijk moet bestellen. Denk alvast na over het budget dat je wil uitgeven aan je merch, mogelijke designs, kleuren. Ook de gelegenheid, wanneer je het wil gebruiken.

Vraag hierbij om de mening van mensen om je heen. Niet alleen je familie, die vinden meestal alles wat je doet geweldig (kijk maar naar programma’s als Idols, degenen die het meest vals zingen hebben een enthousiaste moeder of vader als grootste fan). Vraag het aan mensen uit dezelfde muziekscene en aan je doelgroep. Eerlijke meningen en feedback over wat er beter kan, daar heb je echt heel veel aan.

Geef jezelf dus zoveel mogelijk de ruimte door echt op tijd en ruim van tevoren al te beginnen. Dan kun je er nog eens twee keer over nadenken. Bovendien geeft het ons de tijd en mogelijkheid om een zo goed mogelijk en persoonlijk afgestemd voorstel te doen.


Nog even op een rijtje:

    • Geef jezelf de ruimte, begin ruim van tevoren met de voorbereiding;
    • Hoe duidelijker je aanvraag, des te beter kunnen wij ermee aan de slag;
    • Je bestelling kan pas in productie als je de drukproef hebt goedgekeurd.

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 - derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: