Over merchandise en merchandising

Keuzes in merchandisen…

 

Zoals onze naam al impliceert werken wij veel voor de muziekindustrie (band… merchandise… een kind kan de was doen). We maken dan ook nogal wat mee qua aanpak in merchandising, want, zoveel mensen, zoveel meningen. Hieronder  drie structuren voor diegenen onder jullie die zich aan het oriënteren zijn en wel wat handvaten kunnen gebruiken:

Limited Editions

Alles in kleine oplages, waardoor je je fans de kans geeft met shirts/artikelen rond te lopen die niet veel anderen hebben. Het voordeel is dat je, als je een vaste schare fans hebt, maandelijks nieuwe artikelen aan kunt bieden die diezelfde mensen eventueel zouden kunnen kopen. Ook kun je makkelijk inspelen op veranderingen in je publiek (bijvoorbeeld qua benodigde maten in  t-shirts).  Nadeel is natuurlijk de hogere aanschaf per stuk plus de constante aandacht die je merchandise-stand nodig heeft.

Massive

Ieder jaar (bijvoorbeeld) een nieuw beeldmerk laten ontwikkelen, en dit MASSAAL laten produceren. Shirts, caps, emblemen, een backdrop, buttons enzovoorts. Door de grote productie in 1 keer betaalt men drastisch lagere stuksprijzen waardoor merchandise met gebruik van veel kleuren etc. toch tegen een ‘normale’ prijs aangeboden kan worden. Een bewezen strategie, vooral voor bands met een bewezen staat van dienst die jaarlijks een groot aantal shows spelen. Nadeel is natuurlijk de hoge investering die nodig is om e.e.a. te produceren en de inschatting die je vooraf qua maatverdeling  moet doen.

More is Better

Een grote diversiteit in producten en ontwerpen in een keer laten produceren, waardoor je merchandise-stand een beetje een winkel-allure krijgt. Vooral geschikt voor bands die een trendy-publiek hebben en een breed aanbod willen bieden. Het grootste voordeel is dat je superfans het gevoel hebben dat ze een kind in een snoepwinkel zijn als ze bij je stand staan en dat groepen mensen/vrienden makkelijk allemaal een shirt kunnen kopen zonder bang te hoeven zijn dat ze volgende week allen hetzelfde shirt dragen naar het volgende concert dat ze bezoeken. Nadeel is dat je altijd véél te sjouwen en bij te houden hebt en heel goede merchandisers nodig hebt die weten waar welke artikelen in welke maten liggen.

Deze post is geschreven door

Ik ben de oprichter en voormalig eigenaar van Merchandise.nl. Momenteel ondersteun ik de nieuwe eigenaars 1-2 dagen per week om resultaten te boeken op internet en het meest uit hun diverse websites te halenl. Je kunt meer over mijn diensten lezen op mijn eigen website Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en heb ik met vier compagnons de hardste businessclub van Nederland, de Metal BusinessClub!

Ik schreef al 349 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.