Levertijd van een custom made kledinglijn
door Tiffany Ramos Silva
In een eerdere blog hebben we het uitgebreid gehad over de levertijd van standaard producten. Deze blog gaat over de levertijd van een custom made kledinglijn. Hier komen meer stappen bij kijken, want het is een arbeidsintensiever en verfijnder proces waar veel meer tijd en energie in gaat zitten.
Een custom made kledinglijn is op maat gemaakte kleding voor een merk en/of bedrijf. Bijvoorbeeld bedrijfskleding of een merchlijn voor een YouTuber. Merchandise kan worden gemaakt van standaard artikelen. maar het is ook mogelijk om je merchlijn op maat te laten maken. In deze blog kun je drie verschillende manieren lezen om een eigen private label of kledinglijn te beginnen.
In onderstaande afbeelding wordt het proces achter het bestellen van een kledinglijn visueel weergegeven.
Het proces achter de levertijd van een custom made kledinglijn
De levertijd van een custom made kledinglijn is zeer afhankelijk van hoe duidelijk en compleet de aanvraag is. En ook hoe snel we door de inventarisatie en ontwerpfase gaan. Het proces ziet er als volgt uit:
- De eerste stap is een inventarisatie van het idee. Wat voor artikelen wil je binnen je kledinglijn, welk doel heb je voor ogen? Wat voor soort design en wat is het budget? Dit zijn enkele punten die tijdens een gesprek aan bod komen.
- Daarna wordt er aan de hand van deze informatie een offerte of prijsopgave gemaakt. Deze wordt zo goed mogelijk afgesteld op jouw wensen en budget; soms is het bijvoorbeeld helemaal niet nodig om kleding op maat te produceren.
- Zodra de offerte is goedgekeurd, beginnen we (indien nodig) met een aantal concept ontwerpen in de ontwerpfase. Hierin vertalen we de wensen van de klant in beeld en je kunt zien hoe het eindresultaat er op verschillende manieren uit kan komen te zien. Hier hebben we normaliter 1-2 weken voor nodig, waarna eventuele aanpassingen nog doorgevoerd kunnen worden. Natuurlijk is het ook mogelijk dat je zelf de ontwerpen van je kleding maakt en aanlevert
- Vervolgens maken we eerste monsters van de kleding, die naar je toegestuurd worden ter beoordeling. Ook hierop zijn nog wijzigingen mogelijk, tot ze volledig naar wens zijn. Voor elke monsterserie geldt ook weer dat het enkele weken in beslag neemt.
- Nu kunnen we dan beginnen met de productie van je custom made kledinglijn en kun je enige tijd daarna je levering verwachten.
Heb je sneller kleding nodig? Geen probleem!
Bekijk ons enorme aanbod aan kleding die uit voorraad geleverd kan worden; standaard levertijd inclusief bedrukking en/of borduring is 3-4 weken, sneller in overleg
Probeer zelf zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van de mogelijkheden
Bij de meeste merchandisebedrijven kun je gewoon vrijblijvend een afspraak maken zodat je alle mogelijkheden goed op een rijtje kunt zetten. Je krijgt meteen een goed beeld bij het bedrijf. Bovendien ga je met allerlei nieuwe ideeën naar huis.
Een custom made kledinglijn heeft dus een aanzienlijk langere levertijd en productie dan standaard kleding. Wees zelf goed op de hoogte van de mogelijkheden, dan kunnen we sneller door de eerste fasen van het proces. Bijvoorbeeld welke technieken er zijn die toegepast kunnen worden op textiel.
Bovendien kunnen we dan meteen een realistische deadline of leverdatum afspreken.
Nog even op een rijtje:
- Inventarisatie – Prijsopgave – Ontwerpfase – Productie – Levering. De 5 fasen van een custom made kledinglijn;
- Maak vrijblijvend een afspraak om je goed te laten informeren over de mogelijkheden;
- Hou bij een custom made kledinglijn rekening met een totale levertijd van zeker 20+ weken.
Andere blogs uit deze serie
- Alles wat er te weten valt over merchandise
- Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
- Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
- Levertijd van een custom made kledinglijn
- Custom made producten
- Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
- Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
- Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
- Staffels en inkoop van textiel
- Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
- Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II