Merchandising…
door Richard
Wikipedia heeft de volgende informatie met betrekking tot merchandising:
Merchandising is het commercieel exploiteren van de populariteit van bekende personen, zoals filmsterren, entertainers en sporthelden, evenals van figuren uit films, stripverhalen en televisieprogramma’s.
Merchandising kan de volgende vormen aannemen:
- verkoop van afbeeldingen en logo’s op snuisterijen voor fans. Bijvoorbeeld, voetbalplaatjes, sleutelhangers, spelletjes, posters en dergelijke;
- het weggeven van dergelijke producten bij aanschaf van andere producten;
- gebruik van afbeeldingen op andere producten, zoals kleding, dekbedovertrekken, handdoeken;
Er zijn gespecialiseerde bedrijven die zich met merchandising bezig houden. Een filmproductiemaatschappij die een populaire jeugdfilm uitbrengt, kan bijvoorbeeld een contract afsluiten met een bedrijf voor de merchandising.
Het woord merchandising werd oorspronkelijk gebruikt voor verkoopbevorderende activiteiten en marktonderzoek gericht op verkoopbevordering. Het woord komt nog steeds ook in die betekenis voor. Deze verkoopbevordering werd mede bereikt door het produceren van tasjes met de naam van een winkel, sleutelhangers met een automerk, posters en dergelijke met afbeeldingen van het product of het logo.
Het produceren en verkopen van dergelijke ‘bijkomende artikelen’ werd vervolgens ook ‘merchandising’ genoemd.
In de filmindustrie is het businessmodel in de afgelopen decennia verschoven van kaartverkopen richting een grotere afhankelijkheid van merchandising.
Naast de filmindustrie is merchandising vooral in de muziekindustrie erg belangrijk geworden. Waar de verkoop van geluidsdragers toch enigszins terugloopt is het verkopen van t-shirts en andere artikelen een steeds belangrijkere bron van inkomsten voor bands en artiesten.
Nu is die laatste passage een aanvulling die ik zelf gedaan heb, simpelweg omdat naar mijn mening de term Merchandise tegenwoordig heel iets anders inhoud dan de omschrijving die ik op Wikipedia vond.
Van Dale geeft ons de volgende omschrijving:
mer ·chan ·di ·ser (de ~ (m.), ~s)
- 1 iem. die de productiestrategie tot taak heeft
En ook hier kan ik weer niet geheel vrede mee hebben; natuurlijk is de omschrijving gedeeltelijk correct, maar wij als producenten zijn ook merchandisers (euh, one stop merchandisers zelfs!).
Wordt vervolgd!