Vector- en Pixelbestanden.
door Richard
In principe zijn er maar twee soorten grafische bestanden; vector en pixel. Zoals je reeds in een ouder artikel hebt kunnen lezen zijn er verschillende artikelen waarvoor we persé vectorbestanden nodig hebben (deze zijn eigenlijk overal voor geschikt) en in andere gevallen kunnen we weer volstaan met pixelbestanden.
Voor degenen die nu denken: “waar GAAT dit in hemelsnaam over?” – Lees verder.
Pixelbestanden zijn, zoals de naam al zegt, opgebouwd uit pixels; kleine puntjes die er, als je ze vergroot, als volgt uitzien.
Bij pixelbestanden ben je gebonden aan de resolutie waarin deze staan. De resolutie wordt weergegeven in het aantal DPI (Dots Per Inch), oftewel het aantal puntjes per 2,54cm (een inch). Ga je een dergelijke afbeelding vergroten (noodzakelijk voor bijvoorbeeld stickers en spandoeken) dan worden de puntjes zichtbaar waardoor je een blokkerige print krijgt.
Vectorbestanden zijn opgebouwd uit figuurtjes welke weer opgebouwd zijn uit referentielijnen (vectorbestanden worden ook wel lijntekeningen genoemd). Deze lijnen blijven altijd dezelfde vorm, hoe groot je de tekening ook maakt. Deze bestanden zijn eigenlijk altijd afkomstig uit tekenprogramma’s als Adobe Illustrator of Macromedia Freehand, omdat de referentielijnen te vergelijken zijn met software.
In het hierbovenstaande hart zie je slechts 4 referentiepunten, waartussen lijnen getrokken (gebogen lijnen) zijn. Deze lijnen blijven dus altijd strak, hoe groot je ze ook maakt.
Meer over deze beide bestandsvormen lees je op http://graphicssoft.about.com/od/aboutgraphics/a/bitmapvector.htm, wat ik als bron voor deze (gesimplificeerde) post gebruikt heb.
Ben je niet bij machte om vectorbestanden aan te leveren dan bestaan er services om bitmaps om te laten zetten (wij bieden deze service ook, meestal zijn hier tussen de € 25,- en € 50,- exclusief BTW aan kosten aan verbonden. Binnenkort post ik een voorbeeld van de resultaten die we daarmee boeken).