Vijf tips om meer merchandise te verkopen.
door Richard
In al die jaren dat wij met stands en bands bezig zijn hebben we ‘enige’ ervaring opgedaan met de verkoop van merchandise aan “publiek”. Onderstaande tips zijn (van de ene kant) logisch, maar zeker de moeite waard om nog eens te benadrukken. Aanvullingen en reacties kun je natuurlijk kwijt in de comments…
1: Zorg voor een GOED shirt-ontwerp.
Dé reden waarom de éne band 3 keer zoveel shirts verkoopt dan de andere. “Een beetje kunnen tekenen” is namelijk niet voldoende om veel shirts te verkopen. Een killer-design wel. Gebruik dus ook gerust een gerenommeerde ontwerper; voor ieder budget is wel iemand te vinden. Als je niemand weet gebruik dan gerust de search functie op dit blog (zoek op “designer report”).
2: Laat weten (en zien!) dat je merch verkoopt!
Je mag tijdens de show gerust een keer tegen het publiek vertellen dat je een merchandise stand hebt (let op; dit op de setlist zetten kan je een hoop poeha op messageboards opleveren). Bonustip; het is natuurlijk leuk om te vertellen dat je een stand hebt, maar mensen moeten ‘m ook ZIEN. Zorg dus dat je zelf sowieso een klein bouwlampje op standaard bij hebt voor kleine zaaltjes en eventueel ook wat bevestigingsmateriaal om je shirts op te kunnen hangen.
3: Verkoop ook zélf je merchandise.
Hoewel je misschien een vriend of roadie hebt die graag helpt met het verkopen van de merchandise, is het altijd beter om voor en na de show (ook) bandleden bij je stand te hebben staan. Vergeet niet, je staat op een podium, waardoor er meestal wel mensen tegen je opkijken en ook graag met je praten. Bonustip; probeer zo lang mogelijk te blijven staan met je stand, tenzij je vooraf een schema gehad hebt waarop staat hoelang je merchandise mag verkopen.
4: Geef een bonusartikel weg.
Mensen vinden het fijn om iets te krijgen. Zorg er daarom voor dat je kleine artikelen (zoals bijv. stickers of buttons) bij je merchandise hebt liggen die je weg kunt geven bij aankoop van een shirt, cd of iets dergelijks. Natuurlijk kun je deze kleine artikelen óók te koop aanbieden voor mensen die graag een klein aandenken aan je band willen hebben. (Deze tip heb ik overigens al eerder gegeven in mijn “10 merchandise tips“).
5: Zorg voor variatie.
Probeer er voor te zorgen dat je verschillende artikelen aanbiedt. Zeker als je inmiddels aan je tweede ‘rondje Nederland’ gaat beginnen is het zaak om je klanten nieuwe dingen te bieden. Je kunt simpel varií«ren door hetzelfde ontwerp op verschillende kleuren shirts te laten drukken, of (kostentechnisch minder interessant) verschillende designs in kleine oplages te laten maken.
Bonustip; lees ook “Keuzes in Merchandisen“.
Hahaha, die setlist van With Pride inderdaad! 🙂